Istenre szomjazunk

Szabadtéri istentisztelet liturgiája

Istenre szomjazunk

 

Szabadtéri istentisztelet liturgiája [1]

Helyszín: szabadtéren, lehetőleg forrás közelében.
(Lehetőség: az oltárt és a díszítést elkészíthetik a résztvevők a környéken talált tárgyakból: faágak, virágok stb. Szintén lehetőség, hogy a résztvevők egy oltárképet készítenek, nagyon egyszerű eszközökkel: csomagolópapírra vagy textilre.)
(Az istentiszteleti szolgálatot a lelkész vezetésével több gyülekezeti tag végzi. Lehetőség: minden szolgálattevő fehér ingben/blúzban végzi a szolgálatot.)

Köszöntés

Az élet vándoraiként napról napra szükségünk van az életben tartó, felüdítő vízre, amellyel időnként megtöltjük kulacsunkat, egy hosszú és nehéz, vagy örömökben gazdag hét után.
Most is felüdítő forráshoz érkeztünk.
Nyissuk ki kulacsunkat - szívünket -, és engedjük elmerülni a forrás hűs vizében, hogy újult erővel menjünk tovább, és megosszuk ezt a vizet mindazokkal, akik szomjaznak.
  Más változatok

Ráhangolódás

Halk zene az elcsendesedéshez.
(Javaslat: összekötő hangulati elemként ugyanaz a visszatérő dallammotívum szóljon lehetőség szerinti hangszerekkel: gitár („csobogó" akkord-felbontás), valamilyen fafúvós (fuvola, klarinét, szaxofon) hangszer „gurgulázó" futamai.)
A zene közben a gyülekezeti tagok imádságokat írnak.

A cselekményt az alábbi szöveggel vezetjük be:
Mindent megtalálunk az imában, amely olyan számunkra, mint az illat és a táplálék, az otthon, a védőpajzs; mint a friss, üdítő ital.
Most néhány percben lehetőségünk van hálát adni az élő víz ízéért, a csendért, a jelenlétért.
Arra hívok most mindenkit, hogy itt, az asztalnál (padnál, fatörzsnél) írja le imádságát.

Vízmerítés a forrásból

Vízmerítés a forrásból – a vízzel telt merítő edényt letesszük az oltár elé.
(A zene alatt, amíg az imádságok születnek, 2-3 ember vizet hoz a forrásból.)

A cselekményt a következő szöveggel vezetjük be:
Amint egykor a samáriai asszony, úgy most mi is vizet merítünk a forrásból. A vízzel telt merítő edényt letesszük az oltár elé, hadd emlékeztessen minket arra, hogy Jézus hív bennünket az élő víz forrásához.

Ének [2]

Köszöntelek a folyók zúgásával... 183. sz.

Invokáció

Hívjuk segítségül

Az Atya nevét, aki önmagával való közösségre teremtette, és megszólította az embert.

A Fiú nevét, aki tanítványokat hívott el és küldött szolgálatba.

A Lélek nevét, aki életre kelti, és számunkra hallhatóvá teszi a Szót.

Az Atya, a Fiú és a Szentlélek nevében. Ámen
  Más változatok

Zsoltárparafrázis

Az Isten utáni vágyódás imádsága [3]

Jöjjetek mindnyájan, akik szomjaztok,
Jöjjetek az élő víz forrásához!

Ahogy a szarvas kívánkozik a folyóvízhez, úgy kívánkozik a lelkem hozzád, Istenem.

Akik éheztek, vegyétek az élet kenyerét, ingyen.
Akik szomjaztok, merítsetek az élet vizének forrásából.

Ahogy a szarvas kívánkozik a folyóvízhez, úgy kívánkozik a lelkem hozzád, Istenem.

Miért adnátok pénzt olyan kenyérért, amely nem táplál
és olyan italért, amely nem oltja a szomjat?
Hozzám jöjjetek, és egyetek az élet kenyeréből,
igyatok az élet vizéből!

Ahogy a szarvas kívánkozik a folyóvízhez, úgy kívánkozik a lelkem hozzád, Istenem.

Keressétek az Urat, amíg megtalálható,
kiáltsatok hozzá, amíg közel van!

Ahogy a szarvas kívánkozik a folyóvízhez, úgy kívánkozik a lelkem hozzád, Istenem.
  Más változatok

Ének

Utánad sóvárog... 138. sz.

Szomjazunk – bűnvalló imádság

Istenünk, mi az ígéret és a jövő gyermekei vagyunk, megvalljuk, hogy mégis könnyen elveszítjük a reménységünket.

Istenünk, elfogadjuk kegyelmedet, megvalljuk, hogy nem adjuk tovább a bocsánatot embertársainknak.

Istenünk, szeretjük elfogadó szavadat hallgatni, megvalljuk, hogy mi elítélő és kirekesztő szavakat mondunk embertársainknak.

Istenünk, életedet adtad értünk, megvalljuk, hogy félünk az áldozathozataltól, és vétkes kompromisszumokat kötünk.

Megállunk előtted, és kérünk:
tisztíts meg minket,
mutasd meg egyéni érdekeink szűk határa mögött a végtelen jövőt,
táplálj és üdíts fel,
vedd el félelmünket és szorongásunkat,
amely távol tart tőled és embertársainktól.
  Más változatok

Ének

A mélységből... 53. sz. (1+3.vsz.)

Szomjoltás – kegyelemhirdetés

Bízzatok! Isten Szentlelke felébreszti bennetek a Krisztus iránti szeretetet. Ezzel új igazság, új remény és új bizalom költözik a szívetekbe. Erőt kaptok egész életetek megújulására.
  Más változatok

A kegyelemhirdetés után a vízzel teli merítő edényt körbeadjuk.

A cselekményt a következő szöveggel vezetjük be:
Jézus mondja: aki szomjazik, jöjjön énhozzám, és igyék. Kortyoljatok hát az élet vizéből, és adjátok tovább egymásnak.

Zene (lásd fenn)

Forrástánc
Zene (lásd fenn)

Lekció

Lekció 1: Ézs 41,17–18

A lekciót az alábbi szöveggel vezetjük be:

Isten igéjére szomjazunk. Hallgassuk meg most, amint Ézsaiás próféta könyvéből, a 41. fejezet 17. és 18. versében szól hozzánk.
A lekcióra a gyülekezet a következőképpen válaszol:
Áldunk, Istenünk, hogy igéd az élet vize számunkra!

Ének

választás szerint

Igeolvasás

Jn 4,6.11–14

Igehirdetés

Imádság, csend

Ének

választás szerint

Zarándoklat a forráshoz

A forrásnál versek és gondolatok hangozhatnak el, amelyeket a gyülekezet tagjai előzetesen előkészítettek. Az előkészített szövegeket a gyülekezeti tagok olvassák a forrásnál.
(Néhány ötletet adunk a mellékletben: A forrásnál címen)

A cselekményt a következő szöveggel vezetjük be:
Most pedig hallgassuk meg, mi a forrás üzenete számunkra, ahogyan az írók és költők szavaiban kifejeződik.

Keresztelési emlékeztető a forrásnál

Bevezetés

Kedves Testvérek! Együtt adunk most hálát Istennek a keresztségben kapott kegyelemért. Megemlékezünk keresztségünkről, és kérjük Istent, erősítsen meg minket ebben a kegyelemben.

Imádság

Irgalmas Isten! Hálát adunk neked, hogy a keresztség vize és igéje által gyermekeddé fogadtál minket. Hitre hívtál, Szentlelked ajándékával megvilágosítottál és táplálsz minket a hívők közösségében. Erősíts most minket, és egyesítsd mindazok szívét, akiket ez által a szentség által újjászültél. Krisztus nevében kérünk. Ámen

Hitvallás

A keresztségben való megerősítéshez kérlek titeket, mondjatok ellene a bűnnek, és valljátok meg Krisztusba vetett hiteteket az egyház hitvallása szerint.

Ellene mondotok-e a gonosznak és a bűnnek, amely eltávolít titeket Istentől:
Ellene mondok.

Úgy fordultok Krisztushoz, mint Uratokhoz és Megváltótokhoz?
Hitben Krisztushoz, Uramhoz és Megváltómhoz fordulok.

Valljuk meg hitünket az egyházzal együtt! Hisztek-e Istenben, Atyánkban és teremtőnkben?
Hiszek egy Istenben, mindenható Atyában, mennynek és földnek teremtőjében.

Hisztek-e Jézus Krisztusban, Isten Fiában?
Hiszek Jézus Krisztusban, az ő egyszülött Fiában, a mi Urunkban, aki fogantatott Szentlélektől, született szűz Máriától, szenvedett Poncius Pilátus alatt, megfeszítették, meghalt és eltemették. Alászállt a poklokra. Harmadnapon feltámadt a halottak közül, fölment a mennybe, ott ül a mindenható Atya Isten jobbján, onnan jön el ítélni élőket. és holtakat.

Hisztek-e a Szentlélek Istenben?
Hiszek szentlélekben, egy keresztyén anyaszentegyházat, a szentek közösségét, a bűnök bocsánatát, a test feltámadását és az örök életet. Ámen

Elkötelezés

Nyilvánosan megvallottátok hiteteket. Akartok-e hűségesek maradni ahhoz a szövetséghez, amelyet Isten a szent keresztségben kötött veletek: akartok-e Isten népe tagjaiként élni (csend), Isten igéjét hallgatni és részesedni az Úr szent vacsorájában (csend), akarjátok-e hirdetni szóval és tettel Isten Jézus Krisztusban testet öltött evangéliumát (csend), akarjátok-e Jézus példáját követve életeteket az igazság, a béke és a szeretet szolgálatába állítani (csend)?
Akarom, és kérem Istent, hogy segítsen és vezessen ebben. (Az egyes kérdéseket egy-egy gyülekezeti tag olvassa.)

Jelképes cselekmény

A most következő ének alatt a gyülekezetet vízzel hintik meg, lehetőséget adva ezzel arra, hogy keresztelésére emlékezzen. A cselekmény oly módon is történhet, hogy a gyülekezet tagjai megérintik a vizet, és vele keresztet rajzolnak a saját (vagy egy másik változatban: egymás) homlokára.

A jelképes cselekmény végén a liturgus a gyülekezet felé fordul:

A mindenható Isten, aki minket vízzel és Szentlélekkel újonnan szült és nekünk bűnbocsánatot ajándékozott, őrizzen meg minket az örök életre a mi Urunk, Jézus Krisztus által. Ámen.

(Ha esetleg van keresztelendő személy az adott gyülekezetben, akkor az emlékeztető előtt vagy helyett kiszolgáltatjuk a keresztség szentségét a forrásnál.)

Könyörgő és hálaadó imádságok

Az istentisztelet elején írt imádságok felolvasása.
Ha nem készültek ilyen imádságok, oratio oecumenicával vagy egyszerű záró imádsággal helyettesítjük.
Lehetséges változatok:

Urunk, olyan nehezen tudjuk észrevenni, hogy gyengék, esetlenek vagyunk.
Légy segítségünkre, hogy ne áltassuk magunkat hazugságokkal,
hiszen hozzád jöhetünk úgy, ahogy vagyunk.
Te vagy, Urunk a jóság forrása.
Üdíts fel Lelkeddel minket, akik tisztulni vágyunk.
Add, hogy életünkből élet, hitünkből hit, imádságunkból imádság, szeretetünkből szeretet fakadjon. Ámen
  Más változatok

Miatyánk

Elbocsátás

Tekinteted legyen barátságos biztatás.
Nemesen egyszerű és bátorító, mint a nap fénye,
mikor kiemeli a köd párájából a kontúrokat, és felmelegíti a tó vizét.

Tisztaságot tükrözzön a lelked
és boldogan csorduljon a szó jóízű vize.

Úgy, mint a forrás, amelyben fürdenek a madarak,
s alakjukat visszatükrözi a csobogó csendes patak.
  Más változatok

Áldás

Ároni áldás
  Más változatok

Ének

Olyan örömöt... 201. sz.

Zene

Forrástánc

Jegyzetek

[1] A Déli Evangélikus Egyházkerület pályázatán első díjat nyert 2006-ban. Készítették az Evangélikus Hittudományi Egyetem Modern istentiszteleti formák szemináriumának oktatói és hallgatói.
[2] Az istentisztelet énekei az Új ének ismert darabjai. Kísérete minimum két gitár és különböző egyszerű ütőhangszerek (pl. babszemek üdítős dobozban és ehhez hasonlók). Előtte elengedhetetlen a próba a zenészekkel!
[3] A zsoltárparafrázis az EVT egy istentiszteleten alkalmazott elemének átdolgozása.

Dokumentummal kapcsolatos tevékenységek