Hans Küng: Minden dolgok kezdete
Honnan származik a mindenség? Mi tartja össze a világot? Milyen viszonyban áll egymással a természettudomány és a teológia? Teremtés vagy evolúció? Mit mondhatunk az ember eredetéről? Hol keresendők az emberi ethosz kezdetei? Nem kisebb vállalkozásba fogott a hazánkban is jól ismert katolikus teológus szerző, mint hogy összefoglalja azokat a lehetséges válaszokat, amelyeket a kezdetek kezdetének, a világ, az élet és az ember eredetének e nagy kérdéseire fogalmazhat meg a gondolkodó hit, illetve hívő értelem. A fizika és a biológia korszakalkotó eredményeiből fakadó következtetéseket épp úgy igyekszik bemutatni könyvében, mint a Biblia „korszerűen felfogott” tanúságtételét.
Hans Küng: Minden dolgok kezdete. Természettudomány és vallás.
Kairosz Kiadó, Budapest, 2009. /Hit és tudomány./ 302 o.
A kötet magyar kiadását Nemeshegyi Péter SJ tanulmánya indítja,
amely Küngöt mint az egyház „nehéz gyermekét” mutatja be. Az
életrajz áttekinti a teológus eddigi életútjának és
munkásságának legfontosabb állomásait, röviden felelevenítve a
Vatikánnal történt összeütközése előzményeit és egyes
mozzanatait, valamint régi adjunktusával, későbbi kritikusával,
Joseph Ratzingerrel – ma XVI. Benedek pápa – 2005-ben
megvalósult találkozóját is. A teológus arcél izgalmas módon
Hans Küng néhány oldallal később olvasható, saját könyvéhez
írt bevezetőjével elevenedik meg, melyben többek között
kifejti: munkája során a „dogmatikai konformitásnál”
fontosabb szempont volt számára az „intellektuális integritás”.
A szerző hat nagy fejezetre osztja a címben megjelölt vizsgálati
területet. Ezek közül az első a tudományos gondolkodás, ezen
belül is elsősorban a fizika újkori fejlődését, annak a
ptolemaioszi világágmodellt megdöntő és paradigmaváltást
előidéző eredményeit, valamint az egyház erre adott ellenséges
válaszlépéseit (Galilei-ügy) foglalja össze. Ahogyan az
köztudott, a kezdeti konfliktus a természettudomány győzelmével
zárult. A további megfigyelések és felfedezések, mint az
einsteini relatív téridő, a táguló világegyetem (ehhez
kapcsolódóan az ősrobbanásról szóló modell), illetve a
Heisenberg-féle kvantumelmélet további paradigmaváltásokat
eredményeztek a világról alkotott felfogásunkban. A könyv kitér
a természeti erők összességét egybefogó képlet, a Nagy
Egyesített Elmélet (Grand Unified Theory) megalkotására tett
kísérletekre és azok kudarcaira, majd pedig rámutat a
természettudomány és a teológia valósághoz való viszonyának
eltérő perspektíváira. Küng leszögezi: a természettudomány és
a vallás konfrontációjának és integrációjának modellje
helyett a komplementaritás modelljét kívánja alkalmazni.
A
második rész a tudományos istenérvek, a valláskritika
igazságainak és tévedéseinek valamint a kozmikus rend, az
alapvető univerzális természeti konstansok miértjének
kérdéskörét járja végig. Isten valóságosságának
elfogadhatóságával kapcsolatban így fogalmaz: „Az Istenről
szóló állításokat életünk és az alapvető egzisztenciális
kérdések tapasztalati horizontjában kell megvédeni és igazolni:
nem egy állítólag evidens tapasztalatból való kényszerítő
levezetéssel, ami feleslegessé tenné az ember döntését, sokkal
inkább a mindig
problematikus tapasztalat tisztázó megvilágítása
által, amely meghívást foglal magában a szabad döntésre.”1
A harmadik részben
a teremtéshit és az evolúcióelmélet egymáshoz való viszonyáról
olvashatunk, illetve ehhez kapcsolódóan arról, hogy hogyan is
gondolható el Isten a minden létező okát és eredetét kutató
ember számára. Miként lehet jelen Isten a világban, és hogyan
képes belülről áthatni a kozmoszt anélkül, hogy azonos volna
vele? Mit jelent Isten transzcendens volta? Milyen módon
beszélhetünk Istenről úgy, mint személyről? Küng – miután a
maga részéről elveti az ősrobbanás-elmélet és a teremtéshit,
az evolúcióelmélet és az ember teremtésének leírása közti
harmonizálási törekvéseket, illetve óv a kétféle
nyelvhasználat összekeverésétől – kísérletet tesz arra, hogy
összefoglalja a teremtés hitének mai értelmét.
Könyvének
negyedik részében az élet kialakulásának kutatásáról, a
fejlődés véletlen vagy szükségszerű voltáról ír a szerző,
kitérve a bibliai csodaelbeszélések értelmezésére, majd az
ötödik részben rátér az ember származásának és pszichés
fejlődésének tárgyalására. Újszerű módon veti össze az
akaratszabadság klasszikus problematikáját a neurofiziológiai
agykutatás eredményeivel, miközben rámutat ez utóbbi határaira
is.
Végül az
epilógusban – mintegy az eddigiek ellenpólusként – a
világmindenség és az emberiség végének vízióit és a
személyes véghez kapcsolódó ésszerű bizalom szempontjait
villantja fel.
A Minden dolgok
kezdetének figyelemre méltó törekvése, hogy konkrét és
ésszerű lépéseket tegyen a természettudomány és a hit „gyakran
ideológiai színezetű ellentéteinek” meghaladására egy újszerű
együttműködés irányába. Igaz ez még akkor is, ha a könyvet
kézbe véve időnként az az érzése támad az olvasónak, hogy a
robbanásszerűen fejlődő természettudományos kozmológia,
biológia és antropológia átfogó kutatási területeinek
áttekintése túl kockázatos vállalkozás. Küng ezen a ponton
Erwin Schrödingerre hivatkozik, aki a tények és elméletek egyben
látásának ezt a kockázatát szükségesnek tartotta, hozzátéve,
hogy az erre vállalkozóknak számolniuk kell azzal hogy így
„tudásuk részben másodkézből származik és részleges – és
kiteszik magukat a veszélynek, hogy nevetségessé válnak.”2
A kötet magyar
kiadása 2009-ben, a Kairosz Kiadó gondozásában látott
napvilágot.
Smidéliusz
András
Forrás:
Lelkipásztor 2010/6. 267-268.
1KÜNG 2009, 137. o.
2Uo. 26. o.