„Tapsvihar” az ország templomában
Két hete olvashattuk ebben a rovatban Fabiny Tamás kollégám írását Tánc Kálvin templomában címmel. A Kálvin-év alkalmából Genfből közvetített ünnepi istentisztelet számos, református templomban szokatlan, meglepő elemet vonultatott fel a tánctól a rapstílusú éneken át egészen a dialógusprédikációig. De vajon mi fér bele nálunk egy evangélikus templom áhítatába? Rovatunk címének szellemében – Égtájoló – közös gondolkozásra, tájékozódásra, útkeresésre hívom most Olvasóinkat. A kérdés a legkevésbé sem elméleti, hiszen a közelmúltban, pünkösdhétfőn, a 20. Bach-hét nyitóestjének végén felcsattanó taps igencsak ellentétes érzelmeket, mi több, indulatokat váltott ki a jelenlévőkből a Deák téren.
2009. június 21.
Íme, a „pünkösdi
tapsvihar” rövid előzménye: a Deák téri hagyomány szerint
ezúttal is elhangzott a bevezető hirdetésben, hogy a zeneművek
közé majd rövid prédikáció ékelődik, az alkalom pedig
imádsággal és áldással fejeződik be. Ezért kértük a taps
mellőzését, helyette a lelkész köszönte meg már előre, név
szerint, a fellépő művészek szolgálatát.
Csakhogy ezen az estén másként alakultak az események. Három
igazi örömzene szólalt meg egymás után: a brandenburgi verseny,
majd az úgynevezett menyegzői kantáta, végül pedig a h-moll
szvit fergeteges fuvolaszólója koronázta meg a koncertet. Szinte
vibrált a magasfeszültség a levegőben. Tudatosan, már a
zárótétel alatt felmentem a szószékre, hogy a „közönség”
– ilyenkor jóval több a külső vendég, mint a gyülekezeti tag
– érzékelje: most jön az előre jelzett hagyományos zárás
imádsággal és áldással. De az utolsó ütem után többen
tapsolni kezdtek. Körültekintve a szószékről döbbenetes látvány
volt a tapsra emelkedő kezek sokasága, többek kérdő, kérő
tekintete: ugye lehet, ugye szabad, mégis, minden hagyomány
ellenére? Egy villanás alatt kellett döntenem, hogyan tovább?
Kiélezve és szimbolikussá mélyítve a kérdést: fegyelem vagy
kegyelem? Törvény vagy evangélium? A múlt hagyományának szolgai
tisztelete vagy a jelen pillanat varázsának felszabadult
elfogadása?
Máig sem tudom,
hogy helyesen döntöttem-e, amikor a következő szavakkal próbáltam
oldani a tapintható feszültséget: „Tessék bátran tapsolni! Nem
szabad lefojtani a hálás öröm kifejeződését. Mindez nem
hiszem, hogy szemben állna Bach »soli Deo gloria«
hitvallásával. Istennek legyen dicsőség, hogy ilyen művészekkel
ajándékozott meg minket ma este…” Hosszú, felszabadult, boldog
tapsvihar volt a válasz. Ennek végén -- immár újra áhítatos
csendben -- kértem, hogy a tapsra lendült kezek kulcsolódjanak
imádságra. A hatalmas gyülekezet felállva, hangosan, immár
oldott, harmonikus közösségben imádkozta együtt az Úrtól
tanult könyörgést, és fogadta az áldást. Ennek zárómondata
ezen a pünkösdhétfőn a Deák téren különösen is aktuálissá
és átélhetővé vált: „A Szentlélek Isten, aki körülöleli
az egész világot, adjon neked Istenre sóvárgó szívet, és
áldjon meg téged teljes örömével!”
A történtek
visszhangja, amint ez sejthető, vegyes volt. Többen hálálkodtak,
hogy végre „megtört a jég”… Akadtak, akik zavaró
„puccsként” élték meg a tapsvihart… Távol áll tőlem, hogy
pünkösdi csodának, jelnek minősítsem ezt a kis incidenst. De azt
sem hiszem, hogy valamiféle anarchista merénylet történt volna a
régi, jó és szent rend ellen.
Pál apostol arra
tanít, hogy Isten igéje és imádság szenteli meg Isten
ajándékait. Ez igaz az ének és zene ajándékára is. A Deák
téren ezen az estén is hangzott az élő ige és a közös imádság.
Mindez gyülekezetünk legnemesebb, soha fel nem adható hagyománya.
Nincs zenei alkalom igeszolgálat nélkül! Továbbá nincs
belépődíj, mert Isten ajándékai megfizethetetlenek. Adakozni
lehet, de a belépés mindenki számára ingyenes.
Ehhez képest – szerintem – a taps tiltása vagy megengedése
másodlagos, úgynevezett adiaforon kérdés. Kifejezetten liturgikus
és biblikus szövegű művek – kantáták, passiók – esetén
valóban lehet zavaró, áhítatromboló a taps. Ennek megfelelően
az idei Bach-héten sem volt ilyen zajos tetszésnyilvánítás a
kétszer is előadott h-moll mise után. De pünkösdhétfő este,
történetesen, olyan csodálatos Bach-művek szólaltak meg, amelyek
nem tartoznak a musica sacra, a szent muzsika, az egyházi zene
körébe.
Vajon a taps hiánya
teremtene áhítatot egy magával ragadó fuvolaszóló után? Vajon
tényleg a taps tenné sikerhajhász emberi produkcióvá a művészek
fellépését? Vajon hálás örömünk hallható kifejeződésével
valóban Isten dicsőségébe gázolunk?!
Értékes
liturgikus kincseink megőrzése és ápolása mellett nem kellene-e
egy kicsit több levegőt adnunk templomainkban a spontán öröm
megszólalásának is? Ennek egyik, minden bizonnyal nem is a
legnélkülözhetetlenebb formája lehet a taps is.
Gyakran kesergünk azon, hogy az ifjabb generáció nehezen, sőt
alig találja a helyét istentiszteleteinken. Vajon nem kellene-e
több szabadságot, kreatív fantáziát engedni az úgynevezett
„szent térbe és időbe”? Vajon sokszor nem azért tűnik-e a
kívülállók számára örömtelennek, lefojtottnak, szürkének a
templomi atmoszféra, mert hiányzik belőle a spontán visszajelzés
lehetősége? Hová „férnek” a Lélek meglepetései, ha mindent
előre meghatározunk, megkötünk, szinte beprogramozunk? Fenyeget a
gépies rutin, a megfáradás, a kiüresedés. A fásult megszokás,
a kiszáradt, megmerevedett tradíciók színtelenné, élettelenné
tehetik a templomi liturgiát éppúgy, mint az igehirdetői
szolgálatot. Ha éppen az öröm frissítő illata tűnik el
istentiszteleti életünkből, akkor aligha vagyunk méltóak az
elkötelező evangélikus jelzőre.
Sok nyitva hagyott kérdést vetettem föl a további közös
gondolkodás, tájolódás reményében. Mindezt segítheti talán a
98. zsoltár néhány bátorító, közös örvendezésre
felszabadító sora: „Ujjongjatok az Úr előtt az egész
földön! Örvendezve vigadjatok, zsoltárt énekeljetek! Énekeljetek
az Úrnak hárfakísérettel zengő éneket! Harsonákkal és
kürtzengéssel ujjongjatok a király, az Úr előtt! Zúgjon a
tenger a benne levőkkel, a földkerekség és a rajta lakók!
Tapsoljanak (!) a folyamok, a hegyek mind ujjongjanak az Úr
előtt…”
Gáncs Péter