A „jó” villanypásztor
Jó pásztor vasárnapjának apropóján kicsit bizarr, provokatív együtt gondolkozásra hívom az Égtájoló rovat Olvasóit. Vajon nincs-e itt az ideje, hogy lecseréljük, korszerűsítsük az elavultnak tűnő bibliai képeket? Többek között nem kellene-e végre felhagyni a kissé negédes pásztorromantikával? Hol van ma már a népdalok idillikus figurája, aki „terelgeti nyáját, fújja furulyáját, bú nélkül éli világát”? Vajon szabad-e még gyermekeinkkel énekeltetni Túrmezei Erzsébet kedves énekét a derék pásztorról, aki selyemfüves, tarka réten, daloló madarak között, gyöngykapun át terelgeti hazafelé boldog nyáját? (EÉ 542)
2009. április 26.
Nem
kellene-e végre lépést tartani a világgal, és korszerű
villanypásztorra cserélni az anakronisztikussá váló
pásztorfigurát?
A szót tett követte: ahogy ma
„trendi”, rákattintottam a világháló keresőprogramjára,
amely 0,08 másodperc alatt összesen 89 600, villanypásztorral
kapcsolatos reklámmal kínált meg. Már az első ajánlatnak nehéz
ellenállni, hiszen mindössze tizenhatezer forintért rendelhetnék
korszerű villanypásztort. Ehhez képest igencsak pazarlásnak tűnik
hagyományos pásztorok, lelkipásztorok alkalmazása, különösen a
mai válságos időkben...
Komolyra fordítva a szót nem árt
tisztázni, mit is jelent, átvitt értelemben, a villanypásztor
„szolgálata”. Akik több mint két évtizede élünk már a
huzatos Kárpát-medencében, emlékszünk még a vasfüggönynek
titulált drasztikus „villanypásztorra”. Ez megóvott minket
attól a „veszélytől”, hogy idegen tájakra bitangoljunk. A
karámon belül még viszonylag szabadon lehetett poroszkálni, némi
takarmány is akadt, ha valaki megfelelően bégetett...
Az idén ünnepeljük majd – már
aki – a több száz kilométeres, gyilkos villanypásztorszörny
pusztulásának huszadik évfordulóját. Azóta persze keserves
felfedezés, kijózanító tapasztalás, hogy a karámon túl se
csupán füves legelők és tiszta források várnak ránk...
Mindezek ellenére sem felesleges
világosan leszögezni: a villanypásztor a hamis, hazug biztonság
szimbóluma. Nem a személyesen féltő őrzésről, hanem a
személytelenül birtokló önzésről szól. Éppen a Bibliából
tanultuk, a jó pásztortól láttuk, hogy az igazi pásztor nyája
előtt járva keresi, és ha kell, önmagát kockáztatva, feláldozva
biztosítja az éltető legelőt, tiszta forrást az övéinek.
Követése valódi biztonságot, szabadságot, az Élet ajándékait
kínálja.
De vajon így
próbálunk pásztorkodni vagy legalább bojtárkodni mi is a jó
pásztor egyházában? Nem véletlen, hogy éppen ennek a vasárnapnak
ószövetségi lekciójában szólal meg minden pásztorok
pásztorának kemény, ítéletes hangja: „Én
most a pásztorok ellen fordulok, és számon kérem tőlük a
nyájamat. Véget vetek annak, hogy ők legeltessék a nyájat,
magukat sem fogják többé legeltetni a pásztorok. Kiragadom
szájukból juhaimat, és nem esznek belőlük többé…”
(Ez 34,10)
„Kannibál”
pásztoroknak nincs helyük Krisztus egyházában! Ne tiltakozzunk a
drasztikus kép ellen. Nézzünk szembe a kíméletlen tényekkel.
Bizony, jócskán akadnak olyan gyülekezeteink, ahol felelős,
áldozatos, személyes pásztori szolgálat híján valójában a
nyáj fokozatos szanálása, felélése, „felfalása” zajlik.
Ahol ennél
jobb a helyzet, ott sem árt szembenézni a kényelmetlen kérdéssel:
vajon, szinte észrevétlenül, nem szivárognak-e be a
„villanypásztorság” kóros tünetei gyülekezeteink életébe?
Ilyen veszély
a személytelenség, amelynek kísértése nem csak városi és
nagyobb létszámú gyülekezeteinket fenyegeti. Vajon ismerjük-e
még azt, akivel egy padban ülünk, akivel együtt térdelünk az
úrvacsorai oltárhoz?
Pozitív
fejlemény, fejlődés, hogy egyre több helyen alakul ki olyan
egymásra figyelő, családias légkör, amelyben számon tartjuk
egymás gondját és örömét. Például ilyen apró, de sokatmondó,
közösségépítő figyelmesség a születésnaposok, névnaposok és
egyéb évfordulósok köszöntése a gyülekezet nyilvánossága
előtt.
További
fenyegető villanypásztoros tünet, amikor az egyház csak az élet
határhelyzeteiben jelenik meg gyakran sokkoló, idegen üzenetével.
Kevés, sőt kifejezetten elkésett, ha csak a legelő, az árok, a
szakadék szélén próbáljuk utolérni és megállítani a reánk
bízottakat. A jó pásztor folyamatosan kíséri, tereli az övéit.
Az egyházi szolgálat nem szűkülhet krízishelyzetekben igénybe
vehető válságmenedzselésre. A pásztor nem mentőorvos, hanem
empatikus partner, szolidárisan beszélgető útitárs a hétköznapok
világában is.
Magától
értődő, hogy manapság a legkorszerűbb informatikai eszközök is
segíthetik ezt a folyamatos pásztori jelenlétet, kommunikációt.
Ilyen a mobiltelefon, a világháló, amely, ha virtuálisan is, de
összeköthet sokakkal. Jó lehetőség a kapcsolattartásra a
gyülekezeti újság, akár nyomtatott, akár elektronikus formában.
Egy jól szerkesztett, rendszeresen frissített gyülekezeti honlap
is igazi fórumot teremthet a pásztor és a nyáj között.
De ezen a
területen sem árt óvatosnak lenni, nehogy észrevétlenül
digitális, virtuális „villanypásztorokká” torzuljunk. Akik
többet néznek a számítógép monitorjára, mint emberek szemébe.
Akik már annyit kommunikálnak SMS-ben és e-mailben, hogy alig jut
idő személyes látogatásra, őszinte, lelkipásztori
beszélgetésekre. Ne feledjük: nincs az a korszerű mobiltelefon,
interaktív honlap, amely pótolhatná a jóízű, személyes
dialógust.
Végül hadd
használjam ki a villanypásztor szimbólum még egy aspektusát. Ha
megszakad az energiaellátás, ha áramszünet van, a villanypásztor
csupán értéktelen dróthálóvá silányul. Mindez átvihető a mi
pásztori szolgálatunk titkára is. Ha elszakad a „felső
vezeték”, ha nem vagyunk élő kapcsolatban a jó pásztorral, a
mi szolgálatunk is azonnal lefagy. Csak pásztorolt pásztorokként
segíthetünk másokon!
Gáncs Péter