Cui prodest? – Kinek az érdeke?
Sajnos, húsz évvel a rendszerváltás után is kísért a múlt, nyomasztóan nehezednek ránk a ki nem mondott szavak és bűnök, fel nem oldott feszültségek és krízisek. Újra meg újra keservesen tapasztaljuk a cinikusan megfogalmazott igazságot: a kommunista diktatúrában talán az a legnehezebb, ami utána jön…
2010. június 6.
De még meddig? – kérdezzük jogos türelmetlenséggel. Talán
Izrael népéhez hasonlóan meg kell várnunk, hogy kihaljon az a
nemzedék, amelyik még a rabszolgaság földjén olyannyira
lesérült, hogy nem tud igazán élni a kapott szabadság
ajándékával? Jómagam 1951-ben születtem, 1974 óta állok
lelkészi szolgálatban. Ha ma is érvényes a fenti kegyetlen
igazság, kortársaimmal együtt nincs már esélyünk arra, hogy
olyan egyházban éljünk és szolgáljunk, ahol élő reménységgel
előretekintve, a jelen és a jövő feladataira koncentráljuk
erőnket. Mert kísért a múlt, mert determinál a múlt, mert
mérgez a múlt.
Úgy tűnik, fel nem robbantott, rejtett bombákon járunk, amelyek a
legváratlanabb pillanatokban kerülnek elő, félelmet és pánikot
gerjesztve. Ilyen bombaként bukkant fel a minap egy
negyedévszázaddal ezelőtti állambiztonsági beszervezést
dokumentáló, úgy nevezett hatos karton, történetesen dr.
Szabó Lajos teológiai tanár nevével.
Nem ez az első, és minden bizonnyal nem is az utolsó. De ilyen
sajátosan időzített robbanószerkezettel eddig még nem volt
dolgunk. Lapunk előző számában olvashattuk ugyanis a hivatalos
közleményt, amely szerint Szabó Lajos május 18-án vette át a
köztársasági elnök megbízó levelét, miszerint 2010. augusztus
1-től 2014. július 31-ig az Evangélikus Hittudományi Egyetem
(EHE) rektori feladatát töltheti be. Ezt megelőzően az EHE
Oktatói Tanácsa és Szenátusa, valamint fenntartó testületeként
a Magyarországi Evangélikus Egyház Országos Presbitériuma titkos
szavazással, ellenszavazat és tartózkodás nélkül választotta
meg Szabó Lajost. A szavazás előtt az Országos Presbitérium
személyesen hallgatta meg a rektorjelöltet. Senkinek nem volt
kérdése arra nézve, hogy mit tett vagy nem tett a rendszerváltás
előtt. A jelölt több mint három évtizedes szolgálata, először
pécsi, vasasi segédlelkészként, később zuglói parókusként,
majd teológiai tanárként jól ismert. A Luther Kiadó számos
sikerkönyvének szerzője, illetve szerkesztője nem szorul rá
arra, hogy hívatlan prókátorként igazolnom kellene sokoldalú
egyházépítő szolgálatát.
Marad tehát a klasszikus latin kérdés: cui prodest? Kinek használt
ez a bulvársajtónak csemegét jelentő „leleplezés”? Nem
akarok semmiféle összeesküvés elméletet gyártani, de vajon
kinek használt ez az „ünnepi” időzítés? Csak a hivatalos
kinevezés után egy héttel, pünkösd ünnepe előtt két nappal
lehetett, kellett megindítani az újabb „egyháztisztító”
akciót?
Így lett egyházunk
honlapjának pünkösdi bombahírévé Szabó Lajos vallomása.
Hogy miért nem szólalt meg hamarabb? Igen, ez valóban súlyos
kérdés! De nem csak Szabó Lajos, hanem egész evangélikus egyház
megkerülhetetlen kérdése. Vajon egymást stigmatizáló, ítélkező
egyházunkban olyan könnyű megszólalni?
A tényfeltáró bizottság azzal a reménységgel kezdte munkáját
2005-ben, hogy segíteni fogja a gyógyító emlékezést, a
megszólalást, és megkíméli az érintetteket a világi média
durván megalázó leplezéseitől. Erősen kérdéses, sőt kétséges
számomra, hogy ez a tiszteletreméltó szándék mennyiben valósult
meg, mennyiben valósulhatott meg.
A korábban használt bombapárhuzam ugyanis erősen sántít. Hiszen
míg a tűzszerészek saját életüket kockáztatják mások
megmentése érdekében, addig a tényféltárók mások életét,
becsületét, jó hírét teszik kockára bizonytalan hitelességű
dokumentumok feltárásával. Hiába a naiv szándék a teljes
diszkrécióról, hiába a formálisan zárt ülés, hiába az
úgynevezett titkosítás – mindez, sajnos, egyházunkban alig-alig
működik. Beindult a felelőtlen listázás, ügynöközés,
címkézés. „Első és második osztályú kollaboránsok”
egyháza, illetve nemzedéke lettünk... Talán csak azért nincsen
még végünk, mert akad néhány tiszta, igaz ember közöttünk?
Egy pillanatra sem vonom kétségbe a tényfeltárást kezdeményező
és abban fáradozó testvéreink tisztességét és jó szándékát.
Munkájuk eredményeként jelent meg a közel múltban a Luther Kiadó
gondozásában a Háló című dokumentum- és tanulmánykötet,
amely segíthet jobban megérteni az előző rendszer ördögi
gépezetének működését.
De vajon mibe került ez a kötet egyházunknak? Természetesen nem
az anyagi ráfordításra gondolok, hanem a lelki hozadékra. Milyen
a tényfeltáró munka ötéves mérlege? Egyrészt tény, hogy
begyűjtöttünk néhány piros pontot: mi vagyunk a legbátrabb
történelmi egyház, aki elsőként kotort bele a közelmúlt
szemétdobjába… Aki nem kíméli korábbi és jelenlegi vezetőit,
püspökeit, teológiai tanárait, lelkészeit, hiszen a tények, az
igazság forrása végre szabadon buzog a BM-irattárakban… Itt az
idő…
Másrészt viszont fel kell tenni néhány fájó kérdést is. Vajon
mindezek nyomán valóban tisztult-e egyházunk élete és
szolgálata? Erősödött-e a kölcsönös bizalom vezetők és
vezetettek között? Erőteljesebben hangzik-e a törvény és az
evangélium szószékeinkről? Növekedésnek indultak-e pusztuló
gyülekezeteink?
Vajon, hány előrement szolgatársunk nevét, emlékét sároztuk be
anélkül, hogy elmondhatták volna: mit, miért és hogyan tettek?
Hány egyházáért elégett, elkopott, hozzánk hasonlóan gyarló
és esendő lelkésztestvérünk életalkonyát keserítettük meg
kiszivárogtatott sejtetésekkel, homályos feltételezésekkel,
féligazságokkal?!
Vajon észrevétlenül nem a világ tematizált-e minket? Vajon nem a
rettegve emlegetett korszellem mozgat-e már megint? Ki ne emlékezne,
hogy öt éve a tényfeltárási folyamat nem belülről, hanem külső
kényszerre, a világi sajtó és bizonyos politikai erők nyomására
indult meg. Azóta is keveredik benne a tisztességes, de naiv
purifikátori vágy a személyes sértettséggel, revansvággyal,
valamint éppen aktuálisnak vélt egyházpolitikai és politikai
ambíciókkal, érdekekkel...
Mindez vajon kinek az érdeke, kinek használ? Cui prodest?
Az őszinte válaszért mindenkinek személy szerint kell
megküzdenie. Ebben segíthet minket a pünkösdi ének fohásza:
„Pünkösd legyen vétkeink igaz tükre – Tisztítsd meg
népedet, Szentlélek Isten!”
Gáncs Péter