Elkötelező örökség
Lapunk előző számában (Evangélikus Élet, 2009/45. 3. o.) rövid tudósítást olvashattunk arról, hogy az Orosházi Evangélikus Óvoda, Általános Iskola és Gimnázium felvette Székács József nevét. Gondolom, legtöbb kedves Olvasónk hamar napirendre tért a hír felett… Pedig úgy vélem, hogy már maga az „iskolakeresztelő” ténye, de különösen is a székácsi örökség aktualitása megérdemel még egy kis figyelmet.
2009. november15.
Nem biztos, hogy tudatosult bennünk, hogy a névadás joga az egyik
legnagyszerűbb emberi privilégium, amit Istentől kaptunk.
Megkapóan kedves részlete a teremtéstörténetnek, amikor a
világmindenség Ura és Alkotója, akár egy gyöngéd, figyelmes
szülő odaviszi Ádámhoz a neki formált állatokat, „hogy
lássa, minek nevezi, mert minden élőlénynek az a neve, aminek az
ember nevezi.” (1Móz 2,19)
A Teremtő ajándékait igazán akkor fogadjuk el személyesen,
amikor nevet adunk neki, mint ahogy ő is akkor fogad el minket
személy szerint, amikor keresztségünkben nevünkön szólít,
ahogy ez a klasszikus próféciában olvasható: „... neveden
szólítottalak, enyém vagy!” (Ézs 43,1) Ebbe az
összefüggésbe érdemes elhelyezni azt az örvendetes feladatot is,
amikor már jó előre nevet választunk születendő gyermekünknek.
S ezért kapnak nevet még kedvenc háziállataink is…
Némi túlzással, ebbe a sorba illeszthető az is, amikor egy
intézmény nevet választ, ezzel is kifejezve személyes kötődését
az adott közösséghez. Egyházi intézmény esetében a
névválasztás egyfajta hitvallás is, a névadó lelki, szellemi
örökségének tudatos felvállalása. Egyúttal elismerése annak
is, hogy az immár „megkeresztelt”, néven szólított
intézményben hálás szívvel felfedeztük Isten ajándékát.
Ugyanakkor egy-egy nevet felvenni és hordozni elkötelező
felelősséget is jelent. Egyfajta rang, ha valaki „benkás,
berzsenyis, kossuthos, petőfis” diák, vagy éppen pedagógus
lehet…
Jómagam, immár negyven éve érettségiztem a nyíregyházi Kölcsey
Ferenc Gimnáziumban, de ma is él bennem a „kölcseys” öntudat.
A szatmárcsekei költő többet jelent számomra, mint a Himnusz
szövegének szerzője, hiszen sokkal részletesebben tanultunk róla,
mint más iskolák diákjai.
Meggyőződésem, hogy bölcsen döntöttek az orosháziak, amikor a
kétszáz éves jubileum apropójából felvették a város
szülöttének, Székács József püspöknek a nevét. Nemcsak
azért, mert ezzel ők lettek a Székácsról elnevezett első
oktatási intézmény hazánkban, hanem azért is, mert a székácsi
örökség még igazán fel nem tárt és ki nem aknázott kincse
egyházunknak.
Ezt az örökséget remekül summázta az ünnepi alkalomra készült
meghívóra választott székácsi ars poetica: „Igazságot
szólni szeretetben!” Telitalálat volt a névfelvételi
ünnepség időzítése is – éppen október 31-re –, hiszen a
bibliai ihletettségű mottó reformátori örökségünkkel is
tökéletes összhangban van.
Igazság és szeretet, törvény és evangélium összetartozása nem
csupán elvont dogmatikai tétel, hanem alapvető vonása Luther
Márton személyiségének is. Ez a felismerés nemcsak teológiai
és pedagógiai elveit határozta meg, de gyakorlati életét is
fémjelzi. Így tiszteljük benne egyszerre a Szentírás doktorát,
a tudós bibliafordítót és a szerető hitvest és édesapát.
Abban az iskolában, ahol Jézus a Mester, Székács is – Lutherhez
hasonlóan – szorgalmas és engedelmes tanítvány volt. Nála
sem vált külön a szív és a fej, az érzelem és az értelem, a
hit és a tudás. Egyszerre volt tudós pap, az Akadémia megbecsült
tagja, iskolaalapító és a Protestáns Egyházi és Iskolai Lap
első szerkesztője, valamint a gyengéket felkaroló Egyetemes
Gyámintézet szolgálatának elindítója, hat gyermek gondos
édesapja…
Öröksége nemcsak az orosháziak számára inspiráló kihívás,
hanem számomra is személy szerint elkötelező, nem mindig könnyű
örökség. Azon a szószéken prédikálhatok, ahol híres árvízi
beszédével joggal vívta ki „az ország papja” megtisztelő
címet… Képével naponta találkozom a püspöki hivatal
tárgyalójában. Ott, ahol oly sok ülés zajlik, időnként
igazság-, máskor pedig szeretet-deficittel… Ott, ahol ezen az
őszön fegyelmi tanácsi tárgyalások sorát vagyunk kénytelenek
lefolytatni lelkészek, felügyelők, gyülekezetek keserves
kríziseivel szembesülve...
A Luther-kabátos Székács József csak némán „figyel” minket
az impozáns méretű festményről. Ujjával az igazság és a
szeretet forrására, az előtte lévő nyitott Bibliára mutat.
Nekünk szegeződik a megkerülhetetlen kérdés: vajon igazat
szólunk-e szeretetben?! Vajon döntéseinkben vállaljuk-e az
igazság és a szeretet gyakran egymásnak feszülő kettősségét,
amelynek döbbenetesen prédikáló szimbóluma a golgotai kereszt?
A keresztfának erről a tündöklő titkáról olvashatunk Fabiny
Tibor vallomásában, a közelmúltban megjelent Irányváltás
(Luther Kiadó, Hermeneutikai Kutatóközpont, 2009., 120.o.) című
kötetben: „Krisztus keresztjének pedig két fókusza van: az
egymásba állandóan átjátszó igazság és szeretet. Krisztusban
csodálatosan megvalósult e két, látszatra ellentétes irányú
erő egysége. (…) Az igazság megóvja a szeretetet attól, hogy a
nagylelkűségből gyengeséggé váljék (…) A szeretet viszont
megóvja az igazságot az igazságtalanság keménységétől (…)
Az igazság a szeretet fénye és sava, a szeretet pedig az igazság
tüze és melege.”
A jubileumi év végéhez közeledve hadd idézzek befejezésül egy
igencsak aktuális Székács-imádságrészletet: „Irtsd ki
közülünk a közszeretet, az egyetértés, a testvéresedés
akadályait…s add meggondolnunk, hogy te minden népben lakozol…”
Gáncs Péter