Átkötés az M6-osról az M24-esre
Az idei húsvét szekuláris ajándéka az M6-os autópálya immár Pécsig vezető új szakasza volt. Nem lennénk Magyarországon, ha a nagyszerdai ünnepélyes átadást nem árnyékolták volna be kósza hírek megsüllyedt völgyhídról, nem megfelelő szalagkorlátokról és egyéb kivitelezési hiányosságokról. Ezzel együtt, bár a használatbavételi engedély még csak ideiglenes, a magam részéről különösen is örülök ennek a déli sztrádának, hiszen egyházkerületünk legtávolabbi régióit hozza közelebb. Nemcsak az év egyik európai kulturális fővárosának számító Pécsre gondolok, hanem olyan kicsiny gyülekezetekre is, mint Magyarbóly, Pogány, Komló vagy éppen Siklós. Könnyebben megközelíthetővé válnak a hősiesen kitartó végvárak is, mint Mohács, Baja és a többiek.
2010. április 11.
Örülök továbbá,
hogy egyházkerületünk legnépszerűbb konferencia-központja,
valamint oktatási fellegvára, a bonyhádi gimnázium és kollégium,
immár alig másfél óra alatt elérhetővé válik a fővárosból.
Készülünk is nagy erőkkel Bonyhádra, ahol mindig történik
valami. Legközelebb, a tervek szerint – Deo volente –, április
26-án, hétfőn délután átadják az „Ónodi-birodalom”
legújabb meglepetését: a néhai cipőgyár üzemcsarnokából
született Bonyhádi Evangélikus Atlétikai Centrumot. Igazi
terhelési próbája május 15-én lesz, az egyházkerületi missziói
napon, amelyre közel ezer vendéget várunk.
De itt az ideje,
hogy – egy kissé merész átkötéssel – az M6-osról áttérjünk
a címben említett másik útra, az M24-esre. Ezt hiába keressük
hazánk autótérképén, pedig nem kevesen koptatják immár két
évezrede. Így húsvét táján érdemes újra meg újra
felfedeznünk, mert ki tudja miért, de gyakran letévedünk róla.
Igaz, talán nincs eléggé kitáblázva, hiszen nem többsávos
autósztráda, hanem keskeny utacska, de mégsem minősíthető
alacsonyabb rendű útvonalnak. Ellenkezőleg! Olyan fontos főút,
amelyen jelentős kétirányú forgalom zajlik.
Mire gondolok?
Kire, kikre gondolok? Ha módosítjuk, pontosítjuk a betűjelölést,
máris sokan kapcsolnak majd. Az M24-es, precízebben, az EMM24-es
biblia jelzése: Lk 24. Az evangélium e fejezetében olvashatunk az
emmausi útról, amely Jeruzsálemből vezetett le az Emmaus nevű
faluba. Ezen a talán köves, talán poros úton gyalogolt az a két
Jézus-tanítvány, akikről meglehetősen keveset tudunk. Az egyikük
Kleopás, a másiknak viszont még a nevét sem jegyezte fel Lukács
evangélista. Talán mert nem a nevük a fontos, hanem az, ami velük
történt ezen a veszélyes úton, amelyet minden bizonnyal nem
védett semmiféle szalagkorlát.
Miért volt
veszélyes az M24-es? Netán a rablók miatt, mint a jerikói út,
amiről Lk 10-ben olvashatunk? Nem tudjuk, milyen volt a közbiztonság
az emmausi úton, de az biztos, hogy valójában már két sérült,
kifosztott ember indult el vagy inkább menekült a szent városból.
Ezek a tanítványok legfontosabb kincsüket veszítették el: a
hitüket, a reménységüket. Két csalódott, kiégett ember
poroszkált egymás mellett a totális kétségbeesés és
kiábrándultság szakadékának peremén, ahol nincs védőkorlát.
Vagy mégis van?!
Az ismert történet
első fordulópontja, hogy valaki váratlanul és hívatlanul
odaszegődött a csüggedt tanítványokhoz, mellettük, velük
bandukolt Emmaus felé. Az M24-en ugyanis tilos az agresszív előzés,
mások leszorítása az útról. Viszont megengedett, sőt mi több,
kívánatos a párhuzamos közlekedés. A furcsa idegen így kíséri
a tanítványokat, sőt mi már ismerjük az örömteli titkot: maga
a Mester kísérte a tanítványokat – mi már ismerjük az
örömteli titkot: maga a Mester kísérte tanítványait!
Empatikusan elfogadta az útirányt: ő is lefelé ment velük,
vissza Jeruzsálemből, az ígéretes remények városából a
tanítványok korábbi életének színhelyére, sivár realitásába,
Emmausba. A feltámadott Úr nem állította meg, nem kényszerítette
visszafordulásra dezertáló tanítványait, hanem tempójukhoz
igazodva, „mobil védőkorlátként”, gyógyító szavával
megóvta övéit attól, hogy végképpen az összetört
reménytelenség szakadékába zuhanjanak.
Talán kicsit bizarr hasonlat, de eszembe jut a mozgólépcsők
velünk együtt haladó gumikorlátja, amely biztos kapaszkodót
kínál a mélybe szállásnál éppúgy, mint a felszínre jutásnál.
Az M24-esen ugyanis kétirányú a forgalom: lejtmenet és hegymenet.
De hirtelen nem lehet irányt váltani, és nem is szabad
visszafordulni. Előbb figyelmesen végig kell hallgatni a Mester
„peripatetikus bibliaóráját” a kapaszkodót, védő és terelő
korlátot jelentő igékről, szentírási összefüggésekről.
Előbb haza kell érnünk, ahol behívhatjuk őt életünk hajlékába.
Ott ismerhetjük fel a kétségeinket is legyőzni képes Urat a
felénk nyújtott, megtört kenyér ajándékozó mozdulatából.
Ekkor fordulhat meg igazán életünk iránya. Legyen bármilyen
késő, alkonyi vagy esti óra, lehet indulni újra felfelé,
Jeruzsálem felé, ahol vár, ahol visszavár a tanítványok
közössége.
Felmérések
szerint hazánkban az emberek közel negyven százaléka a „maga
módján vallásos”. Ez többnyire azt jelenti, hogy különösebb
gyülekezeti közösség, egyházi elkötelezés nélkül próbálja
megélni valós vagy vélt hitét, ami igencsak kockázatos és
kétséges vállalkozás... Húsvét egyik örömüzenete, hogy –
kisebb-nagyobb vargabetűk, botlások és bukások után – a mai
Tamásokkal, Péterekkel és Kleopásokkal együtt vissza lehet
találni a megtartó, tanítványi körbe. Egészen pontosan: a
Megtartó tanítványi körébe.
Írásom az
Evangélikus Élet április 11-i számában jelenik meg, ami többek
között, a költészet napja, ünnepe hazánkban. Így búcsúzóul
hadd idézzem Pilinszky János reményt ébresztő, húsvéti
verssorait: „És megérzik a fényt
a gyökerek. És szél támad. És fölzeng a világ...”
(Harmadnapon)
Reméljük, végre ráköszön a feltámadás, a Feltámadott tavasza
Magyarországra is. Az M24-esen, melynek használatbavételi
engedélye nem ideiglenes, élénkül a forgalom, immár nem lefelé,
hanem felfelé...
Gáncs Péter