Brüsszeli ádventi remények
Lapunk előző számában (Evangélikus Élet 2009/49. 4. o.) olvashattunk arról, hogy a december elsején életbe lépett lisszaboni szerződés 17. §-a szorgalmazza az Európai Unió és az egyházak közötti dialógust és együttműködést. Járóka Lívia EU-s képviselőnk azonnal élettel töltötte meg a paragrafus szövegét, amikor már december másodikára mintegy ötven magyar meghívottal konferenciát szervezett az Európai Parlament épületébe az egyházak szerepéről a romák társadalmi befogadásában.
2009. december 13.
A hazai ökumenikus
delegáció tagjaként magam is felszólalhattam az Antall Józsefről
elnevezett brüsszeli épületszárny tanácskozótermében. Ebből
szeretnék néhány gondolatot megosztani olvasóinkkal, hiszen a
romakérdésben is igen nagy szükségünk van a közös tájolódásra,
útkeresésre.
Kérdés, hogy a cigány kisebbség feszültségterhes, áldatlan magyarországi állapotát megmásíthatatlan történelmi tényként
fogadjuk-e el. Vajon a magyarok cigányellenessége, illetve a
cigányok magyarellenessége olyan tradíció, amely nemzedékről
nemzedékre, szinte törvényszerűen öröklődik, és amelyet időről
időre gátlástalanul és felelőtlenül kihasználhatnak a
legkülönbözőbb politikai erők? Vagy pedig, mindezzel szemben,
hisszük és reméljük, hogy a többségi és a kisebbségi
társadalom összefogással, kölcsönös erőfeszítésekkel
megtörheti ezt az átkos örökséget?
Amikor áldatlan állapotról, átkos tradícióról beszélek,
kitűnik, hogy nem romológusként, szociológusként vagy
politikusként kívánok hozzászólni társadalmunk egyik
legsúlyosabb problémájához, hiszen nem vagyok a terület
szakértője. Evangélikus lelkészként, teológusként keresem a
választ a sokunkat egyre közelebbről érintő és kínzó
kérdésekre.
Jézus zseniális terapikus módszerével közelítek a problémához,
aki elsőként az alapkérdéssel szembesít: „Akarsz-e
meggyógyulni?!” János evangéliumában (5,6) a Mester ezt a kérdést
szegezi a harmincnyolc éve beteg, béna embernek, aki hiába várja a
gyógyulást a Betesda tavánál. A névtelen beteg őszinte válasza
is szinte szállóigévé vált: „Uram, nincs emberem…”
Különösebb
erőltetés nélkül áthangzik ez a dialógus mai, sok tekintetben
ugyancsak bénult helyzetünkbe. Mi is évtizedek óta várjuk a
csodát, a gyógyulást, többek között a romaügyben is. De vajon
tényleg akarunk-e gyógyulni? Nemcsak ők, mi is? Nemcsak mi, ők
is? Vajon manapság, szemben az úgynevezett „megélhetési
romaügyesek” népes csoportjával, nem éppen azok az
elkötelezett emberek hiányoznak a leginkább, akik mindkét oldalon
készek végre mozdulni és mozdítani, konkrétan, önzetlenül,
áldozatkészen tenni valamit az igazi gyógyulásért?!
A
brüsszeli találkozón számos ilyen elkötelezett hazai
szakemberrel találkozhattam, akik a gyógyítva gyógyulás áldott
küzdelmére odaszánják az életüket. Hála Istennek egyházunkban
is akadnak ilyenek. Közülük hadd emeljem ki Bakay Pétert,
egyházunk romaügyi referensét, aki a közelmúltban, egy
konferencián provokatív élességgel tette fel a tisztázandó
alapkérdést: „Vajon, a cigányság számunkra áldás, vagy
átok?! Miért ez a végletes, sarkított megfogalmazás? Talán
mert ők maguk, a cigányok is végletesek, szélsőségesek? Egyik
pillanatban mindenüket odaadnák, másik pillanatban mindenünket
elvennék… Egyik pillanatban önfeledten ünnepelnek, másikban
összeomlanak…”
Köztudott, hogy a cigányok himnuszukban szinte vádolóan perelnek
Istennel: „Megátkoztál, meg is vertél, örök csavargóvá
tettél.” Hány évszázad, hány nemzedék keserű
tapasztalása csapódik le ezekbe a drámai sorokban?!
S milyen döbbenetes, hogy a magyar nemzeti himnusz is, végső soron,
egy áldásáért könyörgő imádság: „Isten, áldd meg a
magyart…” Kölcsey Ferenc költői vallomásában ugyan nem
esik szó arról, hogy a magyar nép átok alatt lenne, de
balsorsról, bűnhődésről annál inkább…
Vajon –
többek között –
nem köthetne össze minket az átokból való
szabadulás közös vágya és az áldás utáni őszinte szomjúság?!
Lehet, hogy túl radikálisnak tűnik a sarkos felvetés: átok vagy
áldás?! Szimpatikusabb, főleg pedig kényelmesebb lenne egy
diplomatikus, langyos megoldás: hagyjuk egymást békén... Jól
ismert, divatos közhelyek: élni és élni hagyni, békés egymás
mellett, egymás nélkül élés…
De úgy vélem, a mai kiélezett helyzetben már kevés a
koegszisztencia, több kell: proegzisztencia, egymásért élés.
Egymás elfogadása, befogadása, nem bagatellizálva, nem
elhallgatva a feszültségeket is generáló valós különbségeket
mentalitásban, kultúrában, tradícióban, értékrendben.
Meggyőződésem szerint a romák ügye nem csupán társadalmi,
politikai, gazdasági, etnikai, oktatási és egyéb szakkérdés. A
megoldás felé vezető úton nyilvánvalóan szükség van a
komplex, széleskörű együttműködésre. Nélkülözhetetlen az
olyan tekintélyes politikai erők támogatása is, mint az Európai
Parlament. De lelkészként, teológusként úgy látom: az igazi
fordulatnak mindenek előtt a fejekben és szívekben kell
megtörténnie, hogy átok helyett áldássá lehessünk egymás
számára romák és magyarok.
Hiszem és remélem, hogy ebben a gyógyító folyamatban az egyházak
is fontos segítő szolgálatot tölthetnek be, különösen is a
tudatformáló oktatás, nevelés és a személyes pásztorolás,
lelkigondozás területén.
Így válhatunk az áldás közvetítőivé. Ez írhatja csak felül
számos kallódó embertársunk keserű tapasztalatát hazánkban,
amely a roma himnusz már idézett, keserű soraiban is megszólal:
„…örök csavargóvá tettél.” Nem! Mi ezzel szemben
kérjük: „Isten, áldd meg a magyart…” és a romát –
rajtunk keresztül is! Ez a mi adventi reménységünk, Brüsszelben
és Budapesten.
Gáncs
Péter