Isten munkatársai vagyunk
Ha Isten engedi és élünk, a fenti bibliai mottó fényében több mint másfél ezren leszünk együtt éppen öt hónap múlva, szeptember 12-én a pestszentimrei Sportkastélyban, az első országos evangélikus presbiteri találkozón. – Vajon mit keres ez a hír az Evangélikus Élet húsvéti, ünnepi számának első oldalán?
2009. április 12.
A
jogos kérdésre kérdésekkel válaszolok. Mit tett Jézus
feltámadása után? Miért töltött még negyven napot földünkön?
Milyen mandátumot adott mennybemenetele előtt tanítványainak?
Nem
azt tette, amit mi logikusnak, szükségesnek és fontosnak
tartottunk volna. Nem ünnepeltette győzelmét. Nem állt bosszút
gyilkosain. Nem követelt elégtételt, „kárpótlást”. Nem
kérte számon hűtlen tanítványait.
Egyetlen cél mozgatta, hogy jó
pásztorként összegyűjtse az övéit, és újra szolgálatba,
munkába állítsa őket. Ő elvégezte az Atya által rábízott
munkát, a megváltás művét. Ennek örömhírét elvinni a föld
végső határáig már az apostolok, a küldöttek munkája.
Így válhatunk,
éppen Krisztus feltámadása gyümölcseként, Isten munkatársaivá.
Erről a csodáról himnikus szárnyalással vall levelében Péter
apostol: „Áldott
a mi Urunk Jézus Krisztus Istene és Atyja, aki nagy irgalmából
újjászült minket Jézus Krisztusnak a halottak közül való
feltámadása által élő reménységre…” (1Pt
1,3)
Tudom,
kockázatos, már-már gyanús 2009 húsvétján a válság sújtotta
Magyarországon élő reménységről bizonyságot tenni. De vajon
azon a kétezer évvel ezelőtti első húsvéton sokkal reménytelibb
volt a helyzet Jézus szülőföldjén? Megszállt, leigázott
ország. Korrupt, kollaboráns vezetők. Egymással rivalizáló,
acsarkodó politikai és vallási pártok. Szétzilált, hitelüket
veszített tanítványok...
Az
elsőként elhívott tanítvány, Péter is csúfos kudarcot vallott
azon a sötét éjszakán. Nem csoda, hogy húsvét után visszatért
régi foglalkozásához, a halászhálóhoz. Joggal gondolhatta, hogy
bukásával elveszítette hitelét s ezzel együtt küldetését,
„munkahelyét” a Mester mellett. Hogyan is lehetne ő újra
emberek halászává, amikor még egy szolgálólány előtt sem
merte vállalni Munkaadóját?!
Az
igazi húsvéti meglepetés, hogy a győztes Úr mégsem akarja
lecserélni vesztes csapatát. Íratlan törvény: győztes csapaton
ne változtass. Ebből következően viszont őrültségnek, biztos
kudarcnak tűnik újra pályára küldeni a tizenegy leszerepelt
játékost. De a Feltámadott mégis vállalja ezt a rizikót!
Nem keres új
munkatársakat, hanem a régieket szólítja meg újra, Tamástól
Péteren át az emmausi tanítványokig. Nincs felvételi teszt,
gyorstalpaló átképzés, viszont megfogalmazódnak radikális,
szívbe markoló kérdések: „Miért
sírsz?” „Kit keresel?”
„Miért
rémültetek meg?”
„Van
ennivalótok?” „Szeretsz-e engem?”
A Mester kemény diagnózist summázó mondatokkal kezdi meg a csapat
gyógyítását, talpra állítását: „Ó,
ti balgák! Milyen rest a szívetek…”
„Ne
légy hitetlen…”
Miért ez a
töretlen, szinte makacs bizalom a kételkedő, jeleket követelő
Tamásokban, a gyáván dezertáló Péterekben, a rezignált,
kiégett Kleopásokban? Jézustól idegen a naivitás, nem voltak
illúziói tanítványaival kapcsolatban. Ezt támasztja alá, amit
János evangéliumában olvasunk róla: „…nem
volt szüksége arra, hogy bárki tanúskodjék az emberről, mert ő
maga is tudta, hogy mi lakik az emberben.”
(Jn 2,25) Reálisan számolt azzal, hogy mit várhat Judástól,
Pétertől és a többiektől.
De
ugyanakkor komolyan számolt az embereken túli végső, igazi
realitással, Isten újjáteremtő Lelkének transzformáló
erejével. Amikor azon az első húsvétestén zárt ajtókon
keresztül belép a dermedt tanítványi kör centrumába, első
szava a „Békesség
néktek!”
féleleműző, görcsoldó köszöntése. Mindezt újjáteremtő,
szimbolikus aktus követi: „»Ahogyan
engem elküldött az Atya, én is elküldelek titeket«.
Ezt mondván rájuk lehelt, és így folytatta: »Vegyetek
Szentlelket!«”
(Jn
20,21--22)
Ennek
az „elő-pünkösdnek” következő állomása a
mennybemenetelekor meghirdetett munkaprogram: „…erőt
kaptok, amikor eljön hozzátok a Szentlélek, és tanúim lesztek
Jeruzsálemben, egész Júdeában és Samáriában, sőt egészen a
föld végső határáig.”
(ApCsel 1,8)
Mindez
beteljesedik a feltámadást követő ötvenedik napon, pünkösd
ünnepén, amikor a Lélek vihara kisöpri rejtekhelyükről a
begubódzó tanítványokat Jeruzsálem utcáira, és hatalmas erővel
szólal meg az evangélium, elsőként éppen Péter ajkáról: „Azt
a Jézust, akit ti keresztre feszítettetek, feltámasztotta az
Isten, aminek mi valamennyien tanúi vagyunk…”
(ApCsel 2,32)
Isten
munkáját mindig összefüggéseiben kell, hogy csodáljuk és
hirdessük. Ahogy együtt kell látnunk és láttatnunk a Golgota
véres drámáját a nyitott sír csodájával, úgy kapcsolódik
húsvét ünnepe pünkösddel is. A Lélek mozdítja meg, kelti
életre a száraz csontokat, amint Ezékiel hátborzongató látomása
mindezt megígéri és előrevetíti (Ez 37).
Így válhat
húsvét emlékünnepből mai egzisztenciális élménnyé. Az Atya
drága áron megváltott gyermekei lehetünk, akiket a Fiú újra
pályára küld tanítványi csapatában, hogy a Lélek erejével,
élő reménységgel tanúskodjunk Isten újjáteremtő szeretetéről.
Ez Isten munkatársainak kiváltságos küldetése, joga és
kötelessége. Éljünk vele, éljünk belőle!
Gáncs
Péter