A biztonság, a bizalom és a bizonyosság nevében…
Gondolom, némi zavart okozna, ha istentiszteleteinket a megszokott, ősi invokáció helyett – „Az Atya, a Fiú és a Szentlélek nevében” – a címben olvasható módon vezetnénk be. Pedig legalábbis most, a reformáció hónapjában, talán megkockáztatható lenne egy ilyen provokatív, ébresztő intonáció. Telitalálatnak érzem ugyanis a Magyarországi Egyházak Ökumenikus Tanácsának (MEÖT) az idei reformáció ünnepre hangoló három tételét: biztonság – bizalom – bizonyosság.
2009. október 18.
Meggyőződésem,
ha Luther
Márton
napjainkban kezdene az egyház reformálásához – ami ránk férne
–, nem merne kilencvenöt tételt megfogalmazni, hiszen ki olvasná
végig? Ma tömören kell írni és beszélni, hogy esélyünk legyen
a figyelem felkeltésére és megtartására.
A reformáció aktualizált üzenetének meghirdetése világunk
mindannyiunkat érintő fájdalmas hiányainak orvoslására kínál
ma is gyógyulást. Nem biztos, hogy elegendő a klasszikus tézisek
citálása: „Egyedül a hit, egyedül a kegyelem, egyedül a Szentírás és egyedül
Krisztus…”
A
MEÖT ez évi hármas tétele – biztonság, bizalom, bizonyosság –
a Szentháromság közösségébe hívja, öleli korunk frusztrált
emberét, aki egyre kevésbé találja helyét a teremtett világban,
a teremtménytársak között és az egyházban. A Szentháromság
ugyanis nem kiagyalt dogmatikai képlet, hanem biztonságunk,
bizalmunk és bizonyosságunk éltető forrása.
A
reformáció egyházait – okkal, ok nélkül – időnként
„krisztomonizmussal” vádolják. Azzal gyanúsítva minket, hogy
a „solus Christus” fénye elhomályosítja az első és a
harmadik isteni személy ajándékait. Aki viszont ismeri akár csak
Luther Kiskátéjának
hitágazat-magyarázatait, jól tudja, hogy a reformátortól távol
állt ez az egyensúlyvesztés. Ő hitvallásában igyekezett a
Szentháromság teljes gazdagságát elénk tárni.
Nem
véletlen, hogy az ugyancsak a MEÖT által meghirdetett
teremtéshetet országosan megnyitó televíziós istentisztelet
beköszöntőjében az alkalom házigazdája,
Kodácsy-Simon Eszter, az
Ararát teremtésvédelmi munkacsoport koordinátora is Luther
gondolatait idézte: „Isten
szerető atyaként gondoskodik rólunk teremtményei által, csupa
meg nem érdemelt szeretetből és jóságból. Ebből önként
adódik és következik az, hogy tartozunk Neki azzal, hogy ezért
szüntelenül szeressük, dicsérjük és áldjuk... Hiszen Isten
azért adja és cselekszi velünk mindezt, hogy megérezzük és
meglássuk benne atyai szívét és felénk áradó szeretetét.”
Még
nincsenek pontos adataink, hogy az első ízben meghirdetett
teremtéshét lehetőségével mennyire éltek gyülekezeteink és
oktatási intézményeink. De akadnak pozitív visszajelzések,
különösen is a televíziós nyitányról. Ilyen például Kőszegi
Piroska doktornő levele, aki többek között ezt írta: „A
zuglói templomból közvetített istentisztelet újraélesztette a
teremtett világ jövőjébe vetett, már-már kihunyó hitemet. A
felvillanó kis szikrákból fény lett a sötétben. Szívemet
melegség és – hosszú idő után először – boldogság járta
át a »mégis
érdemes«
tudatával…”
A
teremtéshét valóban segíthetett abban, hogy biztonságát,
egyensúlyát veszített, labilis világunkban visszataláljunk
Teremtőnkhöz és tőle kapott küldetésünkhöz: „műveljétek
és őrizzétek a kapott kertet…”
Mindez
jól kapcsolható a reformáció örömüzenetéhez, amely Krisztus
fényét felragyogtatva az elveszített bizalom visszanyerésének
örömét kínálja. Érdemes újra Luthert idézni: „De
végre nagy gyötrelmemet az örök Úr megszánta. Irgalmára
emlékezett: szívét felém tárta. Jó Atyaként fordult hozzám,
Egyszülöttét feláldozván…” (EÉ 318,4)
Az
Isten irgalmát, kegyelmét felfedező és elfogadó ember képes
csak újra bizalommal fordulni embertársai felé. E nélkül marad
az a mérgező bizalmatlanság, amiről Várszegi
Asztrik pannonhalmi
főapát így ír: „Mélységesen
mély ma a bizalmatlanság kútja, és most már mindannyian ebből a
kútból kényszerülünk meríteni...” Pedig
„Isten az ember lakhelyét a bizalom betontömbjére építette.”
A
neves német teológus, Karl
Rahner
jogosan állítja élire a kérdést:
„Az embernek választania kell az ősbizalom vagy a végső
kétségbeesés között”.
De
ehhez az életmentő választáshoz, döntéshez szükségünk van a
harmadik isteni személy, a bizonyosságot, hitet teremtő Lélek
áldott munkájára. Hiszen Lutherrel együtt valljuk, és nap mint
nap tapasztaljuk, hogy „saját
eszemmel és erőmmel nem tudnék Jézus Krisztusban, az én Uramban
hinni, sem Őhozzá eljutni, hanem a Szentlélek hívott el engem az
evangélium által. Ő világosított meg ajándékaival…”
Ezért
piros az oltárterítő a reformáció, az új pünkösd ünnepén.
Ezért könyörögjünk a reformáció hónapjában az egyház
megújulásáért. Kérjük a teremtő, gondviselő Atya ajándékát:
a biztonságot. Várjuk az értünk meghalt és feltámadott Fiú
ajándékát: a bizalmat. Reméljük az újjáteremtő és
megszentelő Lélek ajándékát: a bizonyosságot.
Gáncs Péter