Rosszkedvünk tele
Eredetileg a „keserűtlenítés” címet szántam írásomnak, de a számítógép helyesírás-ellenőrző programja pirossal aláhúzva figyelmeztet: ezzel a szóval valami baj van, a program nem ismeri, használatát nem támogatja. Ezért választottam John Steinbeck amerikai író, szerintem, aktuális regénycímét: Rosszkedvünk tele…
2010. február 14.
De azért nem szeretnék lemondani a méregtelenítés
mintájára kreált kifejezés, a keserűtlenítés
használatáról sem. Meglehet, a számítógép nem ismeri ezt a
szót, de mi gyakran szenvedünk magunk és mások elkeserítő,
mérgező keserűségétől. Úgy tapasztalom, igencsak szükségünk
van a keserűség burjánzó gyökereinek visszavágására
egyházunkban éppúgy, mint a világban. Az apostol is figyelmeztet
arra, hogy „a keserűségnek gyökere felnövekedve kárt ne
okozzon, és sokakat meg ne fertőzzön” (Zsid 12,15).
Nemcsak a különböző
vírusok ellen kell védekeznünk, hanem a keserűség ön- és
közveszélyes fertőző mérgével szemben is. Elég rosszkedvünk
teléből, elég a mínuszokból, elég a H1N1 körüli hisztériából.
Elég a szívbemarkoló hírekből, melyek szerint az idei télen már
közel százan (!) fagytak meg hazánkban. Pedig nem volt se
természeti katasztrófa, se háború, de annál inkább tombol az
önzés, a közöny embertelensége. Kain-utódok cinikus védekezése
hangzik: „Talán őrizője vagyok én a testvéremnek?”
Egy hosszú, kemény
tél utolsó hónapjában szomjazva áhítjuk a remélt új tavaszt.
Rosszkedvünk telét, a szívek fagyos keménységét elűző
frissítő, éltető böjti szelekre várunk.
De vajon
tehetünk-e mi magunk is valamit a keserűtlenítés, a
méregtelenítés gyógyító folyamatának elősegítéséért?
Lehet-e valamiképpen sürgetni a tavasz érkezését?
Természetesen nem
mi hozzuk el a kikeletet, de kényelmes, sőt gyáva hazugság azt
állítani, hogy teljes tehetetlenségre lennénk kárhoztatva. Újra
csak érdemes az apostol tanácsára figyelnünk: „...a lankadt
kezeket és a megroskadt térdeket erősítsétek meg…”
Ki ne ismerné
közölünk ezt a megroggyant állapotot? Emberek megkeserítik az
életünket. Körülmények, elvárások szorító hálójában
vergődünk. Fogy az erő, a türelem. S ami még rosszabb: alig
pislákol már a hit, fakul a remény, kihűl a szeretet. Így
növekszik fel bennünk, gyakran szinte észrevétlenül, a keserűség
gyökere, és így leszünk mi magunk is egyre keserűbbek.
Ez a fajta
keserűség ugyanis miközben másokat fertőz, és kárt okoz,
minket magunkat is mérgez. Amíg egy mérgező növény vagy állat
csak környezetét fenyegeti, de saját mérgével szemben immúnis,
addig a mi keserűségünk bennünket is mardos és tönkretesz.
A keserű embertől
szenved a környezete, de ő is szenved önmagától. Az apostol
szerint a kiút ebből a csapdából – a szó szoros és átvitt
értelmében – a kezünkben van. Az Isten felé emelt, kitárt,
üres, imádkozó kezek újra összeköthetnek az élet, a hit, a
reménység és a szeretet forrásával.
A „Kezeket fel!”
kirablásunkra készülő emberek életveszélyes, durva
fenyegetéseként közismert. De lehet a megajándékozásunkra
készülő Isten biztató felhívása is. Ez az imádságra bátorító
szó a keserűtlenítés, méregtelenítés gyógyító, életmentő
folyamatának első lépése, nyitánya.
Igaz, hogy az
imahét már mögöttünk van, de a feltámadott Úr előttünk jár.
Ugye, még emlékszünk: az idei imahéten útitársként szegődött
mellénk az emmausi országúton. Elkísért minket, mai, gyakran
megkeseredett tanítványokat egészen addig, ahová mi igyekszünk.
De Ő onnan „tovább akart menni” (Lk 24,28). Ezzel
provokálta ki az őszintén felszakadó fohászt a szavai által
átforrósodott tanítványi szívekből: „Maradj velünk…”
Erre válaszol Jézus az asztalközösségben megtört kenyér
ajándékával, mely nyomán megnyílnak a vaksi tanítványi szemek.
Elszáll a reményvesztett keserűség, emelkednek a lankadt kezek.
Erőre kapnak a roskadt térdek. Friss lendülettel indulnak a
korábban megfáradt lábak a többiek felé, hogy kölcsönös
bizonyságtétellel űzzék el a keserűség árnyait hitükből és
életükből.
Íme, a
gyógyulás útja, a felnövekvő keserűség ellenszere: dialógus
Jézussal, a vele való közösség megélése és felszabadult
tanúságtétel minderről. A hamarosan ránk köszöntő szent
negyven nap is erre kínál lehetőséget. A böjti időszak nemcsak
Jézus keresztjéig vezet el, hanem túlsegít a Golgotán, egészen
a feltámadás öröméig. Mert Jézus ma is tovább akar menni, ő
ma is előttünk jár.
Hitünknek,
reménységünknek ezt a talán legfontosabb titkát nehéz emberi
szavakba önteni. Néha egy művész prófétai víziója többet tár
fel ebből, mint hittankönyvek, teológiai lexikonok sokasága.
Ezért jelent nekem sokat a békéscsabai Nagytemplom új
oltárképének örömüzenete: a kereszten szenvedő Jézus alakja
mögött felragyog Krisztus új világának ragyogó színpompája.
Mert Jézus tovább akar menni!
Kezeket fel!
Keserűség el!
Ébredjünk a hosszú és nyomasztó téli álomból!
Rosszkedvünk tele már a végét járja!
Gáncs Péter