Mit tanít egyházunk – Jézus Krisztus személyéről?
„Nem csupán elméleti kutatást végzünk, hogy ki is volt Jézus Krisztus, hanem jelen időben szembesülünk az ő személyével. Hiszem, hogy jelenlétében beszélünk, nem egyszerűen róla, hanem vele” – fogalmazott Gáncs Péter, a Déli Egyházkerület püspöke az Evangélikus Belmissziói Baráti Egyesület (EBBE) tavaszi előadás-sorozatának második alkalmán. A február 11-én megtartott rendezvényen az egyház Jézus Krisztus istenségével és emberségével kapcsolatos tanításáról hallhattak és gondolkodhattak közösen a jelenlévők.
Gáncs Péter előadásának prezentációs anyaga letölthető oldalunkról.
Az
összejövetel nyitóáhítatában dr.
Garádi Péter,
a Budaörsi Evangélikus Egyházközség felügyelője Mt 16,13--16
alapján arról szólt, hogy Jézus tanítványai szívéig akar
elérni Cézárea Filippinél megfogalmazott kérdéseivel. „Jézus
övéitől kérdezi ma is: »Hát
ti kinek mondotok engem?«
Lehet rá bármit felelni, de az igazat az mondja, akinek az Atya ezt
felfedi; és a Lélek megvizsgálja válaszunkat: betanult rutinból
mondott válasz-e vagy valódi tanúságtétel, hitvallás” –
fogalmazott az igehirdető.
Gáncs Péter előadásának kiindulásaként arra a kérdésre kereste a
választ, hogy vajon ki ismer(het)i a Fiút. Máté
evangéliumának beszámolója
szerint (11,27) Jézus először saját személyének ismeretével
kapcsolatban az Atya, az Atya ismeretének kérdésében pedig önmaga
kizárólagos illetékességéről szól, majd azokat említi,
akiknek mindezt „a Fiú akarja kijelenteni”. Így lehet
egyáltalán esélyünk arra, hogy az isteni személyek titkáról
gondolkodjunk és beszéljünk. Ennek komolyan vételére
figyelmeztet – visszautalva a nyitóáhítat alapigéjére –
Simon Péter vallástétele és az arra adott jézusi válasz is.
Az
előadó vetített képes prezentáció segítségével, három
részletben járta végig hallgatóival a címben kijelölt
krisztológiai utat. Az első részben az evangéliumok
tanúságtételére hívta fel a figyelmet. Mint elmondta, a
krisztológiai kérdést nem lehet olyan egyszerűen megválaszolni,
mint ahogyan sokszor szeretnénk. A Szentírásban is négy
evangéliumra volt szükség ahhoz, hogy kirajzolódjon a Jézusról
alkotott kép, amely nyilvánvalóan még így sem lehet teljes.
Mindenesetre a négy evangélista más-más oldalról mutatja be
Jézus életét, különleges módon feldolgozva azt a feszültséget,
amely Jézus isteni és emberi természetéből fakad. A hallgatók
evangéliumi részletek felidézésével követhették nyomon, hogy
mennyire végigvonul Jézus életén ez a kettősség.
Előadásának
második részében a püspök a teológia- és dogmatörténet
vázlatos áttekintésével mutatta be a krisztológiai mondanivaló
legfontosabb elemeit. Rávilágított: az óegyházban két nagy
kérdés állt a teológiai gondolkodás homlokterében: Mi a viszony
az Atya és a Fiú között? – Mi a viszony a Fiúban az emberi és
isteni természet között? Az első kérdésre a Niceai
(homousia – a Fiú egylényegű az Atyával), a másodikra
Kalcedoni
hitvallás
(Jézus Krisztus valóságos Isten és valóságos ember) válaszolt.
Több mint ezer évvel később a reformáció – az óegyházi
egyetemes zsinatok alapjain állva – a solus
Christus
elv megfogalmazásával reagált a késő középkor emberének
kárhozattól való félelmére és az üdvösséggel kapcsolatos
kérdéseire.
Új
szellemi áramlatot jelentett a krisztológiai gondolkodásban is az
úgynevezett történeti szemlélet, amely a történeti források
alapján igazolható, illetve a történettudomány eszközeivel
vizsgálható eseményeket és személyeket tekintette valóságosnak.
Képviselői ezt a megközelítést alkalmazták a názáreti Jézus
személyére, életére, szavaira, tetteire és sorsára vonatkozóan
is. Ennek nyomán kezdődtek meg azok a próbálkozások, melyek
Jézus történeti személyének rekonstruálására voltak
hivatottak. A történeti Jézus-kutatás erőfeszítéseit többek
között Albert
Schweitzer
bírálta élesen.
Gáncs
Péter utalt az alulról, illetve felülről induló krisztológia
feszültségére is, melynek érzékeltetéseként Rudolf
Bultmann
leegyszerűsített megfogalmazását idézte: „Jézus azért segít
rajtam, mert ő Isten Fia, vagy pedig ő Isten Fia, mivel segít
nekem?”
Az
előadás utolsó harmadában különböző korszakok és helyek
Jézus-ábrázolásainak bemutatása színesítette az addig
elhangzottakat. „Ha Isten vállalta azt a kockázatot, hogy az
inkarnációval emberré lett, akkor becsüljük azt a kockázatot,
amelyet a művészek vállalnak azzal, hogy próbálják a bibliai
történeteket, különösen is Krisztus életét ábrázolni” –
invitálta hallgatóit a képösszeállítás megtekintésére a
püspök. Rámutatott: amennyire a krisztológiai felfogás
befolyásolja az ábrázolásmódot, legalább olyan mértékben hat
vissza – különösen templomaink oltárképeinek és
gyülekezeteink Jézus-képének összefüggésében – az
ábrázolásmód egy-egy közösség krisztológiájára.
Végül
Pál apostol
Filippiekhez írt levelének
Krisztus-himnuszát (Fil 2,6–11) idézve, illetve Larry
W. Hurtado Hogyan lett Jézus Istenné a földön
című könyvére1
utalva arról a felismerésről szólt az előadó, hogy a
kereszténység Isten Fiáról szóló hitvallása nem egyszerűen
vallástörténeti fejlődés eredménye. Már az első évtizedekben
megjelenik az a kristálytiszta bizonyságtétele a keresztény
gyülekezeteknek, hogy Jézus a Krisztus.
Az
előadás után az alkalom hozzászólásokkal, eszmecserével
folytatódott.
S. A.
1Hurtado, Larry W.: Hogyan lett Jézus Istenné a földön. Napjaink Teológiája sorozat. Bencés Kiadó: Budapest, 2008.